TCO – Total Cost of Ownership

Opublikowane przez Bartosz Stefaniak w dniu

Total Cost of Ownership (TCO – całkowity koszt posiadania) to miara, która umożliwia określenie całkowitego kosztu wytworzenia i utrzymania produktu np. systemu informatycznego.

Po co nam TCO?

Pozwala określić koszt produktu w długofalowej perspektywie użytkowania. W momencie, kiedy nabywamy produkt, bez względu na to, czy jesteśmy osobą prywatną, czy przedsiębiorstwem na ogół skupiamy się na koszcie zakupu. Dodatkowe koszta, które siłą rzeczy muszą wystąpić, są często pomijane. Dla zobrazowania sytuacji posłużę się przykładem. W momencie, kiedy szukasz i kupujesz samochód, patrzysz jedynie na jego cenę w salonie lub aukcji czy też szukasz informacji o jego awaryjności, kosztach części zamiennych, spalaniu, OC/AC itd.?

Co się składa na TCO?

1. Wsparcie

Każdy produkt wymaga wsparcia ze strony osób trzecich niezależnie czy to jest serwer fizyczny, oprogramowanie zewnętrzne lub wewnętrzne. Kupujemy sobie czas tych ludzi.

2. Serwis

Z jednej strony można to potraktować jako drobne naprawy (ale w AWS nie wymieniamy dysków czy taśm albo nie restartujemy biblioteki taśmowej) lub jako koszt przestoju, gdy np. AWS ma jakieś problemy z własną infrastrukturą.

3. Naprawy

Kupujemy sprzęt. Jest to fizyczne urządzenie, które składa się z wielu komponentów, a każdy z nich może się szkodzić lub zniszczyć.

4. Aktualizacje

Kupujemy oprogramowanie, które nigdy nie jest idealne, może posiadać błędy, które twórcy regularnie poprawiają oraz zwiększają zabezpieczenia. Nie aktualizując systemów, narażamy się na różnego rodzaju ataki hakerskie.

5. Utrzymanie

Mamy już nasz system lub urządzenie, nawet zainstalowane oprogramowanie, ale czy to znaczy, że to koniec naszej pracy? Oczywiście, że nie. Tym wszystkim ktoś musi zarządzać, zmieniać, poprawiać lub dostosowywać na potrzeby biznesu i użytkowników.

6. Zakup

Tutaj sytuacja jest prosta. Kupujemy sprzęt fizyczny lub oprogramowanie. Jednorazowo lub w modelu subskrypcyjnym (np. miesięczne raty).

7. Szkolenia

Nie ma na Ziemi osoby, która wie wszystko. Tak też jest z pracownikami IT. Szkolenia pomagają nam się rozwijać i wdrażać nowe rozwiązania w optymalny i zalecany sposób.

8. Ubezpieczenie

Kupujesz telefon komórkowy. Jeśli jest z wyższej półki, to pewnie też go ubezpieczasz od różnych nieszczęśliwych wypadków. Dla przedsiębiorstwa tak samo ważny jest sprzęt, na którym trzyma dane często warte grube miliony.


TCO w chmurze

W cloudzie sytuacja wygląda nieco inaczej, ponieważ część punktów z powyższej listy możemy „zrzucić” na dostawcę chmurowego. Nie musimy na przykład zajmować się tematem ubezpieczenia, aktualizacją (tutaj zależnie od usług, które wybierzemy w chmurze), czy też naprawami sprzętu. Można nawet rzec, że im dalej idziemy w kierunku natywnych usług i serwerless, tym mniej punktów z powyższej listy będzie po naszej stronie jako koszt.

Czy to się opłaca przedsiębiorstwu?

Oczywiście, ponieważ biznes interesuje to, żeby produkt działał oraz to ile kosztuje (najlepiej jak najmniej). W cloudzie powinniśmy zrzucać jak najwięcej rzeczy na dostawcę, który ma specjalistów od utrzymania i serwisowania.


Podsumowanie

Moim zdaniem wyliczanie TCO dla przedsiębiorstw jest istotną rzeczą, ponieważ pomaga określić cenę wytworzenia i utrzymania produktu oraz zestawić ją z oczekiwanyi zyskami. Wiele nierentownych projektów można by było zamknąć, skupiając się na nowych. Dodatkowo jestem przekonany, że w chmurze jest łatwiej, wygodniej i dokładniej to wyliczyć. Jeśli masz inne zdanie niż ja, proszę, napisz do mnie i przedstaw swój punkt widzenia.

Kategorie: Cloud